Op een gegeven moment kwam ik een boek tegen met daarin onder andere een uiteenzetting van gebeurtenissen die 24 uur duren. Met name het gebrek aan verband tussen de verschillende items spreekt me erg aan.
Om tot een ritme te komen voor de compositie ben ik uitgegaan van 1 jaar, zijnde 365? dagen. Dat heb ik vertaald naar 365 maten die voorbij komen in precies 1 uur.
1 dag = 24 uur
1 jaar = 365,25 dagen x 4 beats per maat = 24,35 Bpm
60 min.
Het jaar van de biologische klok duurt dus 25u x 365,25 dagen : 24u = 380,469 dagen
Dat is 15,219 dagen langer dan een klokjaar. ofwel een vermenigvuldigingsfactor van 1,0417
Gezien het feit dat de mens zich zal moeten schikken naar de klok zal hij of zij zich moeten aanpassen.
Deze ritmevariaties heb ik vertaald naar een sinusbeweging, de meest natuurlijke en menselijke golfvorm. Deze golfvorm kan ook gezien worden als de cyclus van de seizoenen, maar dient binnen de compositie vooral als metafoor voor de mens/individu.
Het basisritme heb ik om practische redenen vermenigvuldigd met 4 om een goed werkbare resolutie te krijgen.
Dit levert dan dus ook 4x zoveel maten op
24,35 x 4 = 97,4 Bpm
365,25 x 4 = 1461 maten
De “zweving” van het biologische ritme is dan 97,4 x 1,0417 = 101,462 – 97,4 = 4,062
De formule voor de berekening wordt dan -4,062 cos 2pie.t + 97,4= Bpm met zweving
Ongeveer 10 jaar geleden ben ik dit project begonnen. Het zou voortborduren op mijn eerdere werken, maar het moest een veel completer beeld opleveren. Van de ene kant moest het heel zakelijk en onpersoonlijk zijn en daar moest het individu doorheen geweven worden.
Tijdens het Rotterdam Jazz International festival heb ik voor het eerst opgetreden met Quadrant Extended. Een uitgebreide versie van Eric van der Westen’s Quadrant. Tijdens het festival werd de voor deze gelegenheid speciaal gecomponeerde suite ” The World Over” van Eric van der Westen ten gehore gebracht. Onlangs is duidelijk geworden dat het Fonds voor de Podiumkunsten een subsidie heeft toegekend voor een tour door Nederland in November 2005. In April zal daarom dan ook worden begonnen met het opnemen van een album. Voor het album is Eric van de Westen op dit moment bezig om de compositie voor het festivalorkest te her-arrangeren voor de Extended bezetting.
In het voorjaar 2006 heb ik besloten om niet langer deel te nemen aan dit project.
Quadrant musici:
- Eric van der Westen – contrabas
- Mete Erker – saxen, basklarinet
- Jeroen van Vliet – piano, fender
- Thosten Grau – drums
Extended musici:
- Monica Akihari – zang
- Kristina Fuchs – zang
- Louis Mhlanga – guitaar, zang
- Hans Sparla – trombone
- Benjamin Herman – altsax
- Hans Timmermans – MC909
- Olivier Nijs – sound design
E-Quad was formed in 2001 by bass-player / composer Eric van der Westen when he searched for new ways to express his musical ideas. Hooking up with beatmster Hans Timmermans and sound designer Oliver Nijs.
E-Quad has found an exciting balance working with samples and beats and acoustic instruments. The alternative dance music moves between World Groove, Drum ?n Bass, Big Beat and Chemical. Inspiring acts range from Underworld, Massive Attack, Chemical Brothers, Faithless to Charles Mingus, Miles Davis and Herbie Hancock to Motown & Stax, but also producers like Adrian Sherwood and Amon Tobin.
The performances of E-Quad are energetic events where a VJ and a sound engineer further enlarge the tension between audience and the music. Not only in clubs can E-Quad be heard but also in special cultural productions or during festivals. E-Quad is also working in cultural exchange projects with different musicians therefor they travel all over the world.
E-Quad line up:
Eric van der Westen (acoustic & electric basses,backing vocals)
Hans Timmermans (beats)
Olivier Nijs (samples and sound design)
Guest musicians from all over the world appear on recordings and at performances when available.
Alg. Voorwaarden
Tel: +31 (0)6 532 03 033
info[@]oliviernijs[.]nl