dms-decoder-polar

Door de aanschaf van nieuwe microfoons kwam ik op de site van Schoeps een opnametechniek voor surround tegen die zij de dubbele Mid/Side techniek noemen. Het komt hier op neer dat er een extra Mid microfoon wordt gebruikt welke naar achteren is gericht. Deze maakt vervolgens gebruik van dezelfe Side microfoon. Grote voordeel is in mijn geval dat er dus maar één microfoon extra nodig is om surround op te verkrijgen. Schoeps heeft vervolgens een VST plugin ontwikkeld welke op de site gratis is te downloaden.

Dit is voor mij de uitgelezen methode om de opnames van de ‘Noiseshaper’ ruimtelijk te maken. De vraag is natuurlijk of het ruimtelijk effect ook hoorbaar is in deze opnames.

‘Yearscrobbler’ is een project dat op dit moment nog in de ontwikkelfase zit. In het project is het de bedoeling dat de bezoeker van een nog te ontwikkelen website interactief zijn zelf gekozen interval kan afluisteren. Zo zal het bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn om de bladeren aan de bomen te horen groeien. In eerste instantie is er voor gekozen om de microfoons aan de achterzijde van mijn eigen woning te monteren. Zo ben ik in staat om tijdens de testfase eenvoudig wijzigingen door te voeren. Later zullen er meer opnamelocaties volgen.

De ‘Yearscrobbler’ gaat elke 15 minuten 1 seconde geluid opnemen. 1 seconde omdat dit de kleinste significante tijdspanne is waarin geluiden/gebeurtenissen waarneembaar zijn. De interval van 15 minuten is gekozen uit esthetisch oogpunt. Eerder zijn er testen gedaan met langere intervallen, maar daarvan waren de resultaten niet bevredigend.
De fragmenten worden later online aanelkaar gemixd, waardoor de lengte van de file door een crossfade wordt ingekort tot 960 ms. Deze lengte wordt bepaald door het tempo van de ‘Yearscrobbler’ namelijk 125 bmp. Dit tempo blijkt het gemiddelde natuurlijke tempo van de mens te zijn. (Dirk Moelants. Een model voor ritmeperceptie toegepast op muziek uit de 20e eeuw.)

Ik zal gedurende de opnameperiode regelmatig aantekeningen noteren in geval van auditieve veranderingen. Deze zijn in het logboek te vinden.

In het logboek houd ik een soort dagboek bij waarin voor mij relevante auditieve waarnemingen worden vermeld.

 

21 maart 1e dag van de lente! Een nieuw begin. Start van de Yearscrobbler. Vandaag is het erg wisselvallig weer geweest. Door de warme dagen van de afgelopen week beginnen veel planten al uit te lopen. Al Veel vogels gehoord ’s morgens.
21 april De Applicatie draait nu 1 maand. Intussen is er de warmste aprildag ooit gemeten in De Bilt. Het gevolg is dat er al veel buren in hun tuin zitten en er veel activiteit op straat is. De bomen schieten door het lekkere weer veel eerder in het blad dan andere jaren. De jaarlijkse trucktour voor gehandicapten is geweest (heel de dag toeterende trucks).
7 mei Regen! De eerste regendruppels sinds de start van het project. Volgens de weerberichten blijft nu dan ook de hele week nat. Met als gevolg dat de temperaturen ook eindelijk weer een beetje normaal zijn voor de tijd van het jaar.
8 juni Het KNMI heeft een weeralarm afgegeven. ’s Avonds is er een bolbliksem waargenomen. In Goirle is iemand overleden door een blikseminslag. Na een erg drukkende dag is er aan het eind van de dag verlichting met een enorme hoeveelheid regen.
26 juni Het wil maar geen zomer worden. Intussen loopt het project al wel ruim 3 maanden. Op dit moment bestaat de verzameling uit bijna 10.000 audio fragmenten!
20 juli De kermis is weer begonnen. Gelukkig mag de helikopter dit jaar maar 1 dag vliegen. Verder zal er waarschijnlijk met enige regelmaat een en ander te horen zijn van de “bierhal”. verder laat het echte zomerse weer nog steeds op zich wachten.
6 september De “zomer” is voorbij! We hebben er niet veel van gemerkt dit jaar. Het lijkt de afgelopen week al herfst te zijn.
14 september Deze week was het dus zo ver. Herfst. De bomen beginnen al te verkleuren en blad te verliezen. ’s nachts is het al beduidend kouder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer

Terug in de tijd maakt in basis gebruik van eerder opgenomen geluidsfragmenten (tijdsbogen). Deze bogen zijn opgenomen d.m.v. de door Olivier Nijs ontwikkelde Noiseshaper applicatie. Deze worden begeleid en gemanipuleerd door de Band.

Terug in de tijd is: Een samengaan van geluidskunst en hedendaagse muziek. Het contrast tussen de atonale veldwerken van de Noiseshaper en de tonale hedendaagse muziek. Recycling van eerder opgenomen of gecomponeerd materiaal. Herbeleving van eerdere gebeurtenissen. Accenten leggen doordat geluiden uit hun oorspronkelijke omgeving zijn gehaald.

Lees meer

Bijna onopgemerkt trekt ons dagelijks leven zich aan ons voorbij. We hebben geen notie van hetgeen zich in onze directe omgeving afspeelt terwijl we er deelgenoot van zijn. Het omgaan met de tijd is in feite een manier om met het leven om te gaan. De westerse mens heeft zeer vaak de neiging te denken dat het leven beter is, in de mate dat hij erin slaagt zeer veel te realiseren in een korte tijdsspanne. Het ego dat zichzelf in de tijd opslokt en zich vult met uitdagingen. Om sociaal als iemand van betekenis erkenning te verwerven, persoonlijk en professioneel aanzien te bemachtigen. Ongeduld, bodemloos hunkeren naar erkenning, krampachtig streven naar perfectie. Zonder tijd te verspillen. Het gevolg is dat we geen oog meer hebben voor de details van de ogenschijnlijke onbeweeglijkheid van onze omgeving. Een omgeving welke continu in beweging is. De mens merkt deze veranderingen echter pas op nadat ze hebben plaatsgevonden.Het heden verbindt ons zijn. Wie we waren met wie we worden. Het heden biedt en vormt de overgang, waarin we het gebeurde herinneren, het verworvene behouden en naar het gewenste transformeren in de toekomst. Volgens Aristoteles is alleen het heden reëel. Verleden en toekomst daarentegen zijn irreëel, want deze bestaan enkel in de menselijke geest. Hij ziet de tijd dan ook als een opeenvolging van aanwezige nu-momenten, die wij –middels onze herinnering- niet afzonderlijk waarnemen, maar als in elkaar grijpende gebeurtenissen.
De gebruikte opnametechniek is een aaneenschakeling van zulke nu-momenten en daarmee een symbool voor de tijd. Waarbij een perceptiemodel keuzes maakt binnen het aanbod van momenten. Dit model heeft als doel om elk moment een even significant onderdeel te laten zijn van het geheel. Hierdoor is de opname dan ook een compositie geworden. Achtergrondgeluiden, welke door de hersenen als minder relevant worden geïnterpreteerd, zijn nu het esthetisch middelpunt van de compositie. Het herkenbare -voorgrond- geluid wordt geabstraheerd. Irrelevant. Wat overblijft is een aaneenschakeling van onontdekte gebeurtenissen. Welke door de extreme manipulatie van de tijd boven komen drijven. De lengte van de stukken is gebaseerd op de gemiddelde duur van hedendaagse muziek.