Een brutaal mens heeft de halve wereld zeggen ze altijd. Zo leerde ik Ruben kennen. Via vogelgeluiden expert Henk Meeuwsen hoorde ik dat hij mij een vervelend heerschap vond. Dit omdat ik een aantal keer reacties had gegeven op beelden die hij op Facebook had geplaatst. Overigens altijd met de beste bedoelingen. Zo zie je maar hoe anders het geschreven woord kan worden opgevat. Ik had namelijk gezegd dat ik vond dat het geluid bij de door hem geplaatste filmfragmenten absoluut geen recht deed aan de prachtige beelden.
Tag Archief van: audionabewerking
Op vrijdagavond 20 november om 21:30u is het eindelijk zo ver. Deel 1 van de driedelige natuurdocumentaire serie van filmer Cees van Kempen waaraan ik het afgelopen half jaar keihard heb gewerkt is te zien op NPO1 bij BNN-VARA. Deze eerste aflevering zal geheel in het teken staan van de ijsvogel. Onlangs won deze documentaire nog de publieksprijs op het Wildlife Film Festival Rotterdam, waar de film als openingsfilm getoond werd. De afleveringen daarna gaan over torenvalken en bevers. Deze dieren hebben gemeen dat ze alledrie terug zijn gekeerd in ons land door het verbeterde natuurbeleid in Nederland.
We zijn intussen ruim driekwart jaar verder. En ik kan niet anders zeggen dan dat ik nog steeds erg tevreden ben over de resultaten zoals beschreven in studio akoestiek. Ik heb nauwelijks nog wijzigingen doorgevoerd die betrekking hadden op de akoestiek. Voor het zicht heb ik wel mijn computerschermen nog lager gezet. De bovenkant van de schermen zijn nu ongeveer gelijk met de onderkant van mijn speakers. Voor mijn gevoel komt het de weergave wel iets ten goede, maar met name optisch maakt het dat er niks in de weg staat om het stereobeeld te verstoren.
Qua apparatuur heb ik wel het een en ander aangepast. Ik heb voor de audionabewerking een zgn. grotbox gekocht. Ook wel bekend als Auratones. In mijn geval gaat het hier om een Avantone Active MixCube, een actieve remake van het oude model. Welke als monospeaker in het midden boven mijn beeldschermen staat. Een stereopaar is niet nodig omdat het hier puur gaat over balans en niet om stereobeeld controle.
Wat me zeker is opgevallen is dat wanneer ik nu mijn afluistering omschakel van stereo- naar monoweergave het klankbeeld perfect in het midden blijft zitten en dat er nagenoeg geen verkleuringen meer optreden.
Diffusors
Wat er nog wel op mijn verlanglijstje staat is een goede diffusor tegen de achterwand van de studio. Ik heb intussen al wel een bouwplan gevonden van een model wat me wel aannemelijk lijkt en wat er ook nog goed uitziet. De skyline diffusors zijn vaak erg lelijk wanneer deze niet met de juiste gereedschappen gemaakt zijn. Het mooie van de diy diffusors van Argen is dat de benodigde materialen eigenlijk bij iedere bouwmarkt gezaagd kunnen worden.
Basstrap
Eerder beschreef ik al dat de laagweergave heel veel beter was geworden. Ik gebruik mijn subwoofer intussen wel weer. Hij staat nu wel wat beter opgesteld. Dit heb ik ook weer gedaan aan de hand van de beschrijvingen op de Genelec site. Met het inregelen heb ik hem wel een stuk zachter kunnen zetten dan voorheen. Verder is ook de crossoverfrequentie iets naar beneneden gedraaid.
Bij de meeste producties die ik op dit moment mix is het sublaag niet van het grootste belang. Ik mix voornamelijk stemmen met wat achtergrondmuziek. Vandaar dat het tot nu toe nog niet van is gekomen om nog een basstrap te maken voor het echte sub-laag. Ik merk onder andere dat dit nog niet goed gedempt is wanneer ik de deur van mijn studio dicht doe. De hoem die ik dan hoor is wel een stuk minder geworden dan dat deze was voor alle aanpassingen. Ik merk het soms ook aan een hoemend geluid van het verkeer op de rondweg. Een toon die rond de 60Hz ligt. Het kan dus geen kwaad om hier nog eens een goede oplossing voor te vinden.
Ideale Liefde is geselecteerd voor de online competitie van het Nederlands Film Festival. Nu is het dus aan jullie om allemaal te gaan stemmen. Klik hier en zoek op Ideale Liefde. Veel succes.
Alg. Voorwaarden
Tel: +31 (0)6 532 03 033
info[@]oliviernijs[.]nl